Volgende week woensdag begint LEGO World, dé plek waar jouw kinderen zich de hele dag onder kunnen dompelen in LEGO. Bouwen, spelen, ontdekken en genieten. Momenteel wordt er hard gewerkt om te zorgen dat alles volgende week startklaar staat voor jullie. Maaike Traas is een van de mensen bij de LEGO Groep die hier de afgelopen maanden hard aan heeft gewerkt. Lees hieronder alles over het werk van Maaike. Maaike Traas werkt inmiddels ruim 8 jaar bij de LEGO Groep, indertijd werd zij aangenomen als brand manager. Zij was werkzaam bij een reclamebureau toen ze besloot op zoek te gaan naar een baan die echt bij haar paste. Zij heeft toen voor zichzelf op een rijtje gezet welke merken zij leuk vond. Maaike: “LEGO stond natuurlijk op deze lijst. Door binnen mijn netwerk te zoeken, kwam ik erachter dat deze functie beschikbaar was. Dat was eigenlijk bij toeval want er werd niet breed voor deze functie geadverteerd. Na een periode als brand manager werkzaam te zijn geweest, groeide ik door naar de functie van marketing- en later event coördinator. ” “Het merk LEGO geeft iedereen een goed gevoel. Als ik aan mensen vertel dat ik bij LEGO werk, zorgt dat voor een instant connectie met mensen. Iedereen heeft iets met het merk LEGO, zowel in het binnenland als het buitenland.” Inmiddels is Maaike 2,5 jaar actief als event manager. In haar portefeuille zitten verschillende soorten events in Nederland en België. “Tot mijn werkzaamheden behoren bijvoorbeeld instore events zoals bouwwedstrijden, product lanceringen en ook roadshows. Deze hebben als doel mensen en dan vooral kinderen, actief met LEGO producten aan de gang te laten gaan. Voor deze marketing events kiezen we ervoor om bij zoveel mogelijk evenementen te zijn waar 5 tot 10-jarige kids komen. Er worden meer van dergelijke evenementen in België georganiseerd dan in Nederland. De evenementen waarbij we in Nederland aansluiting zoeken zijn bijvoorbeeld de Vlaggetjesdag in Scheveningen, de Zeepkistrace die speciaal voor kids wordt georganiseerd en de Buitenspeeldag.” Maar het allergrootste LEGO event dat Maaike ieder jaar samen met haar team organiseert, is LEGO World. Dit jaar vindt dat plaats vanaf 21 tot en met 27 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht. Maaike: “Dit unieke evenement is 15 jaar geleden ontstaan en in de afgelopen jaren uitgegroeid tot het grootste LEGO event in zijn soort ter wereld. Dit jaar worden er circa 80.000 bezoekers verwacht. De enige andere plek waar ook, sinds 7 jaar, ieder jaar een LEGO World wordt georganiseerd, is in Denemarken, het thuisland van LEGO.” Maaike begint samen met haar team medio februari/maart met de voorbereidingen. Maaike: “Naarmate we dichter bij het event komen, worden die voorbereidingen steeds concreter. En de laatste 3 maanden voor het event nemen de voorbereidingen voor LEGO World al mijn tijd in beslag. Zo’n mooi en compleet event opzetten is ieder jaar een challenge. De LEGO Groep is gespecialiseerd in het maken van producten. Het organiseren van events is echt een andere tak van sport. Voor ons team is het ieder jaar een uitdaging om 35.000 m2 beursvloeroppervlakte te vullen met aansprekende attracties en LEGO materialen.” “Materialen worden daarom geleend uit alle uithoeken van de wereld. De LEGO materialen die gemaakt zijn van steentjes en die je overal op het event ziet staan, zijn het moeilijkst om aan te komen. Deze zijn bovendien vrij kostbaar omdat ze helemaal met de hand worden gemaakt en verlijmd. Daarom schaffen wij er zelf ieder jaar een aantal aan om zo steeds meer verrassende LEGO objecten te kunnen tonen en een eigen collectie op te bouwen.” Veel van de attracties, zoals bijvoorbeeld vorig jaar de Eskimo visvijver, worden ieder jaar speciaal voor LEGO World bedacht door Maaike en het team. “Wij bedenken activiteiten die binnen het thema van de editie van dat jaar passen. Vervolgens bekijken wij of we die zelf kunnen maken of dat we het bouwen ervan uitbesteden.” “Dit jaar viert LEGO World het 15-jarig jubileum. Ter gelegenheid daarvan kan iedere bezoeker mee bouwen aan de hoogste LEGO toren ter wereld. Voor iedere strekkende meter dat deze toren omhoog gaat, wordt er duizend euro geschonken aan SOS Kinderdorpen. Ik ben er trots op dat we dit zo hebben kunnen organiseren.” Maaike: “Tijdens de voorbereidingen komt het regelmatig voor dat we zelf dingen moeten uitproberen. Zo gebeurt het vaak dat we een LEGO activiteit zelf naspelen om te kijken of het werkt zoals we willen. En we hebben kleding laten maken voor de Friends meiden. Deze kleding moest doorgepast worden, dus hebben we een dag op kantoor rond gelopen als LEGO Friends meisje. Ook hebben we getest of de outfits makkelijk waren om in te dansen. De mascotte pakken die gebruikt worden tijdens de beurs moeten ook getest en gereinigd worden. Dus iedereen in het team heeft dit jaar een mascotte pak mee naar huis genomen om te wassen.” Een editie van LEGO World is wat Maaike betreft geslaagd als er in de Jaarbeurs allemaal blije kinderen rondlopen. Maaike: “Dat ze alleen verdrietig zijn omdat ze naar huis gaan en dat nog lang niet willen. Het is nogal wat voor de LEGO Groep om ieder jaar een dergelijk event op te zetten. Het doel van LEGO World is om kinderen met het hele spectrum van het merk LEGO kennis te laten maken. Meestal kennen kinderen wel een paar van series die er zijn maar is het inspirerend voor hen om te zien wat er allemaal mogelijk is met LEGO. Het is ieder jaar goed om te zien hoe het event wordt opgepakt in de pers en op social media. Maar het allerbelangrijkste zijn de reacties van de bezoekers. Gedurende het event worden er continue enquêtes afgenomen op de vloer. Als de uitkomsten ervan positief zijn, is het event LEGO waardig. En bovendien zullen mensen hun positieve ervaringen op LEGO World gaan delen met de mensen om hen heen.” Inmiddels heeft Maaike een zoon van 5 jaar en een dochter van 2 jaar. Maaike: “Mijn zoon groeit nu vanuit de DUPLO fase, de LEGO fase in. Bovendien vraagt hij mij al maanden wanneer hij weer naar LEGO World kan en wat er dan allemaal te doen zal zijn.”