Twee jonge mensen geven een artiest de opdracht om van hen allebei een eigen portret te maken. Zij zijn 1 jaar getrouwd en heetten Maerten Soolmans en Oopjen Coppit. De portretten zijn een kleine 400 jaar geleden gemaakt en de naam van de artiest is Rembrandt van Rijn. Nu zijn deze portretten aangekocht met behulp van overheidsfinanciering voor 160 miljoen euro. Waarom zijn deze schilderijen dat waard?

De broer en zus van de Nachtwacht

Oopjen kwam uit een familie die al generaties lang in Amsterdam woonden en Maerten was de zoon van een welgestelde Vlaamse suikerraffinadeur die in Amsterdam was gaan wonen. Maerten en Oopjen waren respectievelijk 21 en 23 jaar toen ze werden geportretteerd. In die tijd woonden zij een paar straten bij Rembrandt vandaan. Rembrandt maakte deze portretten toen hij aan het begin van zijn schildersloopbaan stond.

De schilderijen, die ook wel de broer en zus van de Nachtwacht’ genoemd worden, waren tot eind 19e eeuw in Nederlandse handen voordat ze verkocht werden en in buitenlandse handen kwamen. Inmiddels zijn de schilderijen teruggekocht en komen ze beiden weer naar Nederland. Dit is gefinancierd door een aantal partijen waaronder het Rijksmuseum, de Vereniging Rembrandt en het kabinet. En dus zijn deze twee portretten nu een beetje van ons. Het laatste nieuws is dat de schilderijen op tournee zullen gaan door heel Nederland als ze weer terug zijn.

Waarom zijn deze werken zo bijzonder?

  • Het zijn de grootste schilderijen met daarop 1 persoon per doek die Rembrandt ooit maakte. De doeken zijn meer dan 2 meter hoog en  het koppeltje is compleet, van kruin tot voeten, geportretteerd. Er zijn geen andere portretten van Rembrandt bekend waarop mensen ten voeten uit zijn geportretteerd.
  • Sowieso zijn Rembrandts zeldzaam en in dit geval is het extra bijzonder omdat dit paar door de eeuwen heen samen is gebleven, wat niet altijd gebeurt.
  • Vergelijkbare portretten die in dezelfde periode door Rembrandt zijn gemaakt, hebben weinig details. In deze schilderijen is veel aandacht voor de details. Het kostuum van Maerten is afgezet met kant en rozetten. Ook de zwarte jurk van Oopjen is afgezet met kant en zij houdt een waaier van zwarte veren vast. Deze details zijn in beide portretten prachtig en gedetailleerd verbeeld door Rembrandt.
  • Het is in kunsthistorisch opzicht van groot belang dat deze twee portretten weer naar Nederland komen. Schilderijen van Rembrandt horen tot ons cultureel erfgoed. In de 19e eeuw zijn een aantal Rembrandts doorverkocht aan het buitenland. Toen werd daar anders over gedacht dan nu.
  • De aankoop kan worden gezien als een waardevaste investering. De schilderijen zullen volgens kenners zeker meer waard worden. Al is het niet logisch dat “wij” de schilderijen op een dag door zullen verkopen.
  • Voorheen waren deze bijzondere stukken niet toegankelijk voor het publiek. Straks kunnen we deze unieke werken allemaal van dichtbij gaan bekijken.

 

twee-schilderijen-rembrandt-rijksmuseum-160-miljoen-01 twee-schilderijen-rembrandt-rijksmuseum-160-miljoen-02

(foto’s metro.nl)

Over de auteur

Monique

Gaat graag voor een outdoor vakantie naar Schotland, Denemarken, Zweden of Noorwegen. Voor een citytrip naar Parijs, New York of Berlijn. Met haar man, 2 kids en een rode je-weet-wel Kater, woont ze in Den Haag. Zou nooit uit het centrum vertrekken, ook niet toen er kinderen kwamen. Nu woont ze al weer een paar jaar met veel plezier in een lommerrijke Desperate Housewives-achtige buitenwijk. Dol op spelletjes, gezellige etentjes en miniatuurtjes.