Wil je dingen dit jaar anders gaan aanpakken? Oude gewoonten doorbreken en jouw voornemens voor 2015 gaan halen? Dan is het de moeite waard om het boek Helweek te lezen en een week lang het programma te gaan volgen. Arbeids-diagnosticus, loopbaan adviseur en mindfulness-trainer Chris Rodermond heeft een paar weken geleden voor het eerst een Helweek gedaan. Zijn verhaal over zijn Helweek zal jou ook inspireren, lees het hieronder.

Wat is een Helweek? 

Chris: “Helweek is ontstaan vanuit een militaire achtergrond van de schrijver Erik Bertrand Larssen. Hij onderging Helweek meerdere malen als officier in het Noorse leger. Vandaag de dag is Bertrand de nummer 1 mental coach in Noorwegen. De schrijver heeft  gekeken hoe je een vergelijkbaar proces voor burgers kunt creëren. Je moet over zelfdiscipline beschikken om Helweek te doorstaan, uit je comfortzone te komen en te veranderen.

Als je Helweek makkelijk is geweest dan ben je niet helemaal uit de comfortzone gegaan en moet je het vaker doen, met name op transitie gebied. Als je er doorheen gaat, heb je op vrijdagavond echt een trots moment. Je kunt trots zijn op jezelf, goed dat je zover gekomen bent’. Echter om je Helweek te voltooien volgen dan nog zaterdag en zondag. Ook al heet het proces Helweek, als je het vergelijkt met de situatie nu in delen van de wereld, is het een luxe dat je dit mag ondergaan en dat je daar zelf voor kan kiezen. Daar heb ik de afgelopen dagen, onder meer door de situatie in het Midden Oosten en na de aanslag in Parijs, wel bij stilgestaan.”

Wat heeft Helweek jou gebracht?

Chris: “Door het vroege opstaan tijdens Helweek heb je de luxe dat je 2 uur per dag extra hebt, net als in het weekend. Ook is het een ‘luxe’ om de dag te kunnen starten met sporten. Mijn vader heeft begin november een herseninfarct gehad, hij heeft mij op zijn wijze altijd proberen te ondersteunen. Nu wil ik er voor hem zijn, door hem onder meer minstens twee keer per week te bezoeken in het revalidatiecentrum. Dat ging eerst ten koste van het sporten, gezien een fulltime job, een eigen bedrijf en gezin. Tijdens Helweek blijkt dat tijd heel relatief is, er zitten wel 24-uur in een dag. 2 uur eerder opstaan is 14 uur extra per week.”

Je hebt jouw Helweek ook goed voorbereid, waarom is dat zo belangrijk?

Chris: ” ‘Als je voorbereiding mislukt, bereid je de mislukking voor.’ ~Benjamin Franklin~

Het meest belangrijke bij Helweek is de voorbereiding. Ga eerst het boek “Helweek” lezen en plaats naar aanleiding van dat boek jouw leven in perspectief. Bekijk waar sta ik, waar ben ik trots op en daarna waarin kan ik me ontwikkelen en hoe wil ik me ontplooien? Ook kan je in de voorbereidingsfase mensen uit  je omgeving vertellen wat jouw plan is en vragen om je hierbij te helpen. Mensen om hulp vragen, dat is op zich ook niet iets wat ik van nature snel doe, omdat ik er simpelweg niet snel aan denk om dat te doen. En misschien wel omdat ik eerst graag zelf wil ervaren.

Zo kun je in de voorbereidingsfase vragen of mensen op jou als persoon willen reflecteren. Daarna moet je niet meteen reageren op hun feedback maar kijken wat je daar zelf uit kunt halen voor jouw Helweek. Ik vind het een hele belangrijke voorwaarde om je goed voor te bereiden op Helweek. Kijk daarbij naar jouw vaste gewoontes. Welke dingen zijn zo vanzelfsprekend dat we die doen. Maak er dan een doel van om die een klein stukje te verbeteren. ’s Morgens ontbeet ik nooit, meestal at ik pas wat om 10.00 uur. Dit ook omdat ik graag zelf bepaal wat goed voor mij is. Nu besteed ik het eerste half uur van de dag tijd aan het ontbijt en dus ook aan mijn gezin. Dat is een van de dingen waarin ik verandering heb aangebracht.”

Helweek bestaat uit 7 dagen. Op dag-2 gaat het over Modus en Focus, wat kun je daarvan leren?

Chris: “Met modus en focus wordt in Helweek bedoeld dat je ’s morgens kijkt welke activiteit is vandaag het belangrijkst en in welke modus  ga ik er dan inzitten? Als je een prestatie wilt leveren moet je ervoor bepalen welke gemoedstoestand daarvoor nodig is, dat is modus. Belangrijk is om in de loop van de dag in je modus te variëren. Het gaat er daarbij om dat je niet te vroeg je kruit moet verschieten. Als je gedreven bent en continue in de actiemodus zit dan ben je ook snel geneigd meer te doen en juist teveel. Een Italiaanse spreuk zegt: ‘Wie teveel te doet, doet vaak te weinig’.

Kijk naar John McEnroe, een tennisheld uit de jaren-80. Als hij in de goede modus had kunnen blijven en niet iedere keer zo boos was geworden, had hij naar mijn mening meer kunnen bereiken. Als het misliep werd hij dusdanig boos dat allerlei andere dingen van invloed konden worden op zijn prestaties. Zijn focus werd dan tijdens een wedstrijd verlegd naar het willen winnen van de scheidsrechter in plaatst van zijn tegenstander te willen verslaan. Hij was op zo’n moment niet meer bezig met tennissen maar met zijn gelijk halen. Jammer, mensen herinneren zich hem nu niet vanuit zijn prestaties op de tennisbaan maar vooral van zijn boosheid en geagiteerde gedrag op de tennisbaan.”

Zelf is Chris mindfullness trainer en geeft hij mindfullness cursussen. Erik Bertrand Larssen vindt mindfulness en meditatie mode-woorden. Chris snapt dat wel maar heeft ook gemerkt dat je er heel goede resultaten mee kan behalen. Dat heeft hij ook gezien in zijn professie als re-integratiespecialist in de gezondheidszorg en als loopbaancoach vanuit zijn eigen bedrijf.
Chris:”Het leven is niet alleen maar maakbaar. Soms moet je het gewoon doen met wat er is. Bij ernstige zaken zoals ziekten en tegenslag kan het helpen om je modus en focus te behouden om ook in die periode het beste van je leven te maken zodat het draaglijker blijft. Mindfullness kan je helpen met de invulling daarvan en met het verleggen van accenten op zo’n moment. Met name je te richten op het leven in het Nu.

Tijdens de Modus en focus-dag in je Helweek leer je niet ‘de beste’ te zijn maar hoe je ‘op je best’ kunt zijn. Het doel van die dag is om je op je best te voelen. Om de positieve kanten te zien en dankbaar te zijn voor de kleine dingen zoals bijvoorbeeld dit interview. Als je door de regen naar je werk fietst, moet je niet zeuren maar trots zijn.

Je kunt je op de modus,emotie, richten en dan op de focus, het richtpunt/doel. Vaak zie je dat mensen hun dag afstemmen op hun doel en bepalen van hieruit hun stemming. Dit is gelukt en nu ben ik hartstikke blij. Maar zij laten hun dag juist ook door 1 ding verpesten als er eens iets verkeerd gaat (nu is mijn hele dag verpest). Of vermijden juist een doel te stellen, laat staan te behalen door te denken dat het hen toch niet lukt. Ook hier zie je een overeenkomst tussen onderdelen van Helweek en de mindfulness. Gedachten zijn geen feiten, ook niet die gedachten die dat wel pretenderen te zijn.

De Helweek heeft als doel de beste versie van jezelf te worden. Anderen hebben bij mij ervaren dat ik tijdens de Helweek inderdaad meerdere ‘beste versies’ van mijzelf was. Ik ben er erg op gefocusseerd geweest om attenter te zijn, zowel richting andere mensen als richting mijn eigen energie. Geen enkele dag heb ik op mijn werk de lift gebruikt, ben altijd naar alle verdiepingen met de trap gegaan. Ook dat is een gewoonte die ik vast wil houden, geïnspireerd door het boek.”

Wat heeft dag-3, de timemanagement-dag, jou gebracht?

Chris: “Tot voor kort was ik heel goed in het maken van to-do lijstjes maar om vervolgens actie te  ondernemen om het ook te doen is een vak apart. Erik Bertrand Larssen zegt in het boek dat op het moment dat je een actiepunt in je hoofd krijgt, je dit er ook meteen weer uit moet halen door het op een to-do lijst te zetten. Verdeel 1 keer per dag de inhoud van de to-do lijst over momenten in je agenda.

Voer de actiepunten daarna ook uit op de momenten dat je ze hebt ingepland. Als je iets beloofd, kom het na. Op het moment dat je dingen gewoon doet, is het ook klaar en is er geen deadline meer en ben je klaar met het actiepunt, de meest vieze kikker eerst.” “Eatthatfrog’ aldus Chris; “eerst moet je de dingen doen die lastig zijn en belangrijk. Als je dat doet, merk je dat Helweek je ook rust geeft.”

Chris gelooft er sowieso niet in als mensen zeggen dat ze ergens ‘geen tijd’ voor hebben. “Iedereen heeft 24 uur per etmaal. Wat je ermee doet is een keuze. Timemanagement is ook plannen, bepaal waar je volgend jaar wilt staan. En plan daarna waar je over 5 jaar wilt staan. Houd ook daar ook weer rekening mee met de plannen die je dit jaar maakt in plaats van dingen vooruit te schuiven. Stem je maand, week en dag erop af. Vergeet in je planning met name ook niet om je rustmomenten te nemen.

Ouders met jonge kinderen worden toch al geleefd door de agenda. Opzienbarend hoeveel kinderen tegenwoordig op hun agenda hebben staan, tijd om vrij te spelen lijkt nauwelijks te bestaan. Ouders stemmen hun hele agenda daar ook weer op af. Als ouders heb je dan ook nog je eigen agendapunten. Maak daarom ook bewust tijd vrij in je agenda voor ontspanning. Maak desnoods bewust tijd vrij in je agenda om een boek eens uit te lezen of voor zinvol ‘niks’doen.”

En wat heeft dag-5 die over rust en herstel gaat, jou gebracht?

Chris: “Vrijdag is de dag na de zwaarste dag van Helweek, de donderdag. De donderdagnacht ga je niet naar bed. Donderdagnacht werk je door. Een nacht waarin je al die vieze kikkers kunt verslinden. Met de vrijdag wil Erik Bertrand Larssen de waarde van rust nemen aantonen. In het boek wordt meer uitgelegd over hoe je efficiënt kunt rusten”. In de Mindfullness, waarin Chris zich uitgebreid heeft verdiept de afgelopen jaren, komt dat aspect ook geregeld terug. “Erik Bertrand Larssen’s theorie over het korte rusten doet denken aan de bodyscan uit de mindfullness waarbij je je duidelijk richt op je lichaamsdelen in een bepaalde volgorde en zo gestaag tot rust komt.

Erik Bertrand Larssen gebruikt in zijn boek “Freuds sleutelbos”. Dat wil zeggen dat je op een stoel gaat zitten, in totaal voor mij ongeveer 20 minuten met een grote sleutelbos in je handen. Als de sleutelbos valt, ga je door met waarmee je bezig was. Zo rust je efficiënt zonder het risico dat je bijvoorbeeld een afspraak mist doordat je echt in een diepe slaap valt. En dat is niet ondenkbaar de dag nadat je een hele nacht hebt doorgewerkt. Op deze manier kun je toch de rust pakken die je voor dat moment nodig hebt.

En je kunt natuurlijk voor de zekerheid ook nog een wekker zetten met behulp van je mobiel. Het is een powernap met hulpmiddelen die ervoor zorgen dat je niet in een diepe slaap valt.” Chris: “Ik heb me tijdens deze week fitter gevoeld dan in een normale week.

Of het je leven compleet verandert? Neem alle goede dingen die je hebt ervaren en hou die vast. Voor mij waren dat bijvoorbeeld het ontbijten en altijd de trap nemen. Ik ben zelf zo enthousiast over deze week dat ik die de rest van mijn leven eens per kwartaal ga houden. De volgende keer dat ik het ga doen is aanstaand voorjaar. In ieder geval ga ik het in een ander jaargetijden doen.

Ander jaargetijde, andere omstandigheden. Nu regende het bijna iedere dag als ik ’s morgen vroeg de deur uit ging om te gaan hardlopen. In het vroege voorjaar zou het maar zo kunnen vriezen ‘s ochtends en in de zomer zal het al vroeg heel warm kunnen zijn.”

Tot slot

Chris: “Ik ben trots op mijn Helweek. Sinds ik in aanraking ben gekomen met dit boek, het is een sensatie in Noorwegen op het gebied van coachen, wilde ik er ook mee aan de slag. De methodieken uit het boek spreken mij aan. Mocht deze aansluiten op een begeleidingsvraag van een klant kan ik deze samen met het boek aanbieden. Met name ook vanuit mijn eigen praktijkervaring en niet alleen vanuit de theorie. Nu ben ik er zo enthousiast over dat ik kan zeggen dat het mijn leven een stukje heeft verrijkt.

Ik wilde Helweek gedaan hebben voordat in Nederland de Nationale Helweek van start gaat. Dit omdat je er dan overal veel over zult lezen en ik het niet vanuit een modegril of hype heb gedaan. Graag neem ik zelf initiatief en loop liever voor de troepen uit dan achter de kudde aan. Ik wil met mijn ervaringen anderen inspireren in en naast mijn werk. Door middel van mijn blog, interviews en tijdens coaching sessies.”

Tip van Chris

Chris: “Lees in ieder geval het boek, haal het uit de bied o.i.d. maar lees het boek. Om uit je comfortzone te komen, je te ontwikkelen, te ontplooien of voor zelfinzicht. Alleen al het lezen ervan kan ik je aanraden, ongeacht of je de week ook daadwerkelijk gaat doen.”

Wil je zelf ook een Helweek doen? Doe dan mee met de Nationale Helweek van 19 tot en met 25 januari 2015.

Dit zijn de gouden regels van Helweek:

  • Start maandagochtend en stop zondagavond
  • Sta elke ochtend om 5.00 uur op
  • Ga elke avond om 22.00 uur naar bed
  • Werk extreem hard, wees gefocust en plichtsgetrouw
  • Ben bewust van jouw modus en focus
  • Ga weloverwogen om met verschillende rollen
  • Ben de hele week positief en handel oplossingsgericht
  • Ben daadkrachtig en proactief
  • Neem kwalitatieve rust
  • Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk
  • Laat alle privéaangelegenheden tot de avond wachten
  • Gebruik geen social media onder werktijd
  • Beperk gesprekken met collega’s tot een minimum
  • Sport minstens één keer per dag
  • Eet de hele week gezond
  • Laat de tv uit.

 

Over de auteur

Monique

Gaat graag voor een outdoor vakantie naar Schotland, Denemarken, Zweden of Noorwegen. Voor een citytrip naar Parijs, New York of Berlijn. Met haar man, 2 kids en een rode je-weet-wel Kater, woont ze in Den Haag. Zou nooit uit het centrum vertrekken, ook niet toen er kinderen kwamen. Nu woont ze al weer een paar jaar met veel plezier in een lommerrijke Desperate Housewives-achtige buitenwijk. Dol op spelletjes, gezellige etentjes en miniatuurtjes.