Het is altijd fijn om ’s avonds na het werk een rondje te lopen door je buurt of het park. Of wellicht ga je gewoon het hele jaar door op de fiets naar je werk. Dan is een actieve vakantie echt iets voor jou. Een keer iets anders dan een strandvakantie of een stedentrip. Maar waar begin je? Wat zijn de fijne plekken om naartoe te gaan? En waar moet je zeker aan denken?

Communicatieadviseur Michiel Hartkamp gaat al jarenlang vaak op actieve en avontuurlijke vakanties. Zo heeft hij ijswatervallen in de Alpen beklommen, een winterexpeditie in Noord India gedaan en een meerdaagse trail run van 200 km van oost naar west door Schotland gelopen. Hij geeft hier super veel goede tips en adviezen voor een mooie actieve vakantie. Ook als je nog niet zo ervaren bent met een fiets of een kano vakantie.

Waarom op een actieve vakantie?

Bij een actieve vakantie geeft het een bevredigend gevoel als je moeite hebt gedaan om ergens te komen. Je wordt onderweg voortdurend verrast door mooie uitzichten en de uitgestrektheid van een gebied.

Je bent weer verbonden met de elementen en de natuur. In de stad zijn die elementen ver weg terwijl je er wel mee verbonden bent als mens. Op mij maakt dat veel indruk, het besef dat je de aarde te leen hebt. Afstand krijgt weer betekenis maar tijd heeft geen betekenis meer. En je komt nog eens aan een goed gesprek toe met elkaar.

Voor het eerst op fietsvakantie

Als je voor het eerst op fietsvakantie gaat, ga dan niet in de bergen fietsen. Kies dan bijvoorbeeld voor Engeland, Schotland of Scandinavië. Het verkeer is daar gewend aan fietsers. Ook kun je in Engeland/Schotland makkelijk een mountainbike huren. Fietsen zit daar in de cultuur, er zijn geprepareerde fietsbanen. En er zijn ook veel pensions en B&B ’s in Engeland dus je hoeft niet alles heel strak te plannen of van te voren te reserveren.

Je kunt ervoor van het ene dorp naar het andere stadje fietsen en ter plekke iedere nacht een B&B kiezen. En je kunt ook vanuit een bepaalde B&B allemaal routes rijden. In Engeland zijn relatief weinig campings in gericht voor tenten. Wildkamperen is een optie. Zorg dat je uit het zicht staat en niets achter laat. En, hou rekening met je watervoorraad, zeker als je instant maaltijden gebruikt. Die hebben veel water nodig. Fietsvakanties zijn pittig maar heel goed voor je. Het leuke aan fietsen is dat je een stuk verder komt dan met lopen. In vlak land kun je per dag wel een afstand van 60-80km halen. Dat is de afstand van Den Haag naar Utrecht.

Tips voor je fietsvakantie

  • Koop altijd een fietsbroek anders gaat het schrijnen en is het na 1 dag over en sluiten – dag leuke vakantie.
  • Koop een fietsbroek met bretels – die blijft beter op zijn plek zitten. Voor 50-100 euro heb je er eentje.
  • Bevalt het fietsen? Investeer in een eigen zadel.  Let op: er is een verschil tussen mountainbike of racefietszadels. Nieuw kost een zadel rond de 150 euro. Je kunt ook kiezen voor een tweedehands zadel, dan betaal je zo’n 50 a 60 euro.
  • Let er ook op dat in het buitenland een helm altijd verplicht is als je gaat mountainbiken.
  • Als je ‘echt’ gaat mountainbiken moet je een extra hoog risico of buitensportverzekering afsluiten.
  • Het is ook goed om waterdichte fietstassen of waterdichte tassen in je fietstassen te hebben om je spullen in op te bergen, zeker als je gaat trekken.
  • Neem ook bandenplakspullen en een pompje mee.

 Wandelvakanties voor beginners

Supermooi om te wandelen het Ecrin National Park in Zuid Frankrijk, dit gebied dat tegen de Italiaanse grens ligt is een van de mooiste gebieden ter wereld.

Ook prachtig is Saas-Grund in Zwitserland. En als je(tijdelijke) inwoner van het dorp wordt, kun je gratis gebruik maken van het locale openbaar vervoer en de skiliften in het hele gebied in de zomer. Vraag naar de ‘Bürgerpass’. Met skiliften kun je in dit gebied naar 3000 meter hoogte. Er is een camping in het gebied. Een dal verderop ligt het beter bekende Saas-Fee. Het dorp zelf is autovrij, maar je kunt parkeren in de grote garage aan het begin van het dorp. In het gebied ligt ruim 350 kilometer geprepareerd wandelpad.

Naast mooi bos en water heeft Echternach in Luxemburg rotspartijen en diepe ravijnen waardoor het doet denken aan Zwitserland. Door 1 van deze kloven (Hohllay) kun je mooi wandelen. De route loopt van Echternach naar Berdorf. Als je vervolgens terugloopt naar Echternach ben je zo’n 4 uur onderweg (12km.) Ook mooi is het gebied rond Spa en Coo in de Belgische Ardennen. En in Engeland heb je mooie trails, de westkust is daar zelfs subtropisch, ga dan naar St. Ives of Penzance.

Ik zou niet zo snel in Zeeland, Flevoland, Groningen of Friesland gaan lopen 😉 En ga niet in het hoogseizoen in Schotland lopen in verband met de muggen. Je kunt daar beter in het voor- of naseizoen lopen.

Als je iets spannenders wilt, kun je in de Alpen gaan lopen/klauteren langs een via ferrata-route. Deze avontuurlijke routes zijn beveiligd door een staalkabel in de rotswand waar je jezelf aan vastklikt. Voor deze route hoef je geen klimervaring te hebben. Ga altijd samen een professional op pad! In de Alpen kun je op deze manier bijvoorbeeld ook via een waterval afdalen: canyoning. Bij deze spannende activiteit volg je de loop van een rivier. Dit zijn altijd mooie routes. Water zoekt de gemakkelijkste weg, de stenen zijn daar mooi rond afgesleten, het is er koel en er is een mooie natuur.

tips voor een wandelvakantie

  • Als je gaat lopen moet je bij een rugzak zwaarder dan 15kg sowieso hoge schoenen aan in verband met de stabiliteit. Als je dan op gymschoenen gaat lopen krijg je vervelende wrijvingsplekken en ben je niet stabiel. Vraag advies in de winkel als je het niet zeker weet.
  • Maak nooit de fout om op nieuwe schoenen aan een loopvakantie te beginnen. Loop ze twee weken van tevoren in zodat je weet waar je pijntjes gaat krijgen. Ook kun je dan oefenen met het inpakken van je rugzak zodat je kunt spelen met de gewichtsverdeling.
  • Neem ook altijd Compeed mee en twee losse speelkaarten. Als je weet dat je blaren op je hiel kunt krijgen, steek je de speelkaart tussen je schoen en je sok. Zo minimaliseer je de kans op wrijving van je schoen  en krijgt waarschijnlijk minder last met blaren op je hiel.
  • Denk ook aan een petje en een zonnebril en eventueel loopstokken. Je kunt ook kiezen voor kleding met zonwerende eigenschappen.
  • Kleed je in laagjes. Het loont de moeite om te investeren in twee basislagen van Merino wol. Een T-shirt en een wat dikkere met lange mouwen en een kraagje met een  rits. Merino wol isoleert als het nat is en gaat niet stinken.
  • Neem aloë vera papieren zakdoekjes mee, bij voorkeur recyclebare als nood wc-papier. Deze kun je daarna in de buurt begraven. Verbranden is eigenlijk beter maar dat raad ik niet aan.
  • Let op teken! Als je door een eikenbos gaat lopen of hooggras of als je van het pad afgaat, controleer jezelf en eventueel de ander. In gebieden met veel teken, zoals de Belgische Ardennen, neem je een tekenlepeltje mee. Met een tekenpen kun je misgrijpen of je vel komt er tussen. Verdoof teken ook niet met alcohol.
  • Teek gevonden? Maak een notitie in je agenda op de dag dat je de teek weghaalt. Schrijf er ook bij waar deze teek precies zat. Je kunt het gebied eventueel op je huid ook markeren met een marker met een cirkel. Binnen 2 of 3 weken kan het rood worden. Ga dan sowieso naar de dokter. Als je twijfelt kun je ook beter naar de dokter gaan. Er hoeft namelijk geen rode cirkel te komen als de teek besmet was.
  • Als het warm is, moet je genoeg drinken . Als het boven de 25C is, eet dan af en toe iets zouts, zoals kaas, worst of (als je een gasbrander bij je hebt, maak instant-noodles.) Overigens geldt het water drinken ook bij temperaturen onder nul. Veel mensen weten dat niet. Maar op de piste moet je eigenlijk net zoveel drinken als dat je ’s zomers zou doen.

Ben je al eens op een kanovakantie geweest?

Als je op kanovakantie gaat, heb je 2 keuzes. Met een Canadese kano of een kajak. (een dichte kano) Een Canadese kano heeft enkele peddel, je vaart er zittend in en je kunt veel bagage in meenemen (ruim 100 kilo). Een kayak heeft een dubbele peddel (een blad aan elk eind). Je zit lager en met je benen naar voren. Je kunt beperkt bagage meenemen.

Je kunt met een kano prachtige meerdaagse trektochten in Noorwegen maken. In Nederland is de Biesbos een mooie plek om dagtochten te maken. En, je mag er op specifieke plekken wildkamperen. Wildkamperen kun je trouwens ook bij de Pyramide van Austerlitz in Utrecht en het Reestdal in Drenthe en Overijssel. Zie de website van Staatsbosbeheer.

Als je met je gezin gaat, is een tocht met een zelfgebouwd houtvlot op de rivieren in Zweden ook een aanrader. Rustig aan en genieten van het uitzicht en elkaar. Tip: neem spelletjes mee.

Tips voor kanovaren

  • Neem een waterdichte zak mee, die is namelijk plooibaar in tegenstelling tot een waterdichte ton. Kies voor tenminste 30 liter. Hierin kun je je telefoon en dergelijk doen.
  • Ook handig is een pet met een nekflap en anti-muggenspul.
  • Als je gaat kanoën/raften (uiteraard onder begeleiding) in wild water moet je een extra hoog risico of buitensportverzekering afsluiten.

Algemene outdoor tips

  • Investeer in een goede powerbank waarmee je minimaal 3x je iPhone op kan laden. Een powerbank op zonne-energie lijkt leuk, maar meestal is de stroomopbrengst erg laag en er is niet altijd zon. Daarbij, 9 van de 10 keer ben je voordat je powerbank leeg is alweer in de buurt van een stopcontact.
  • Zorg dat mensen thuis weten waar je bent én waar je naartoe gaat. Wees zo compleet mogelijk: data, plaatsnamen, locatie waar je verblijft. Verander je plannen drastisch, geef ook dat door.
  • Vertel als je in de Alpen gaat lopen bij je vertrekpunt, bijvoorbeeld je hotel of b&b waar je naartoe gaat en hoe laat je daar aankomt, of weer terugkomt. Kies voor populaire routes. Ben je in de Alpen: leer de internationale noodsignalen.
  • Zorg voor labels met je naam, telefoonnummer en een tweede contactpersoon in je bagage voor het geval je jouw tas ergens laat staan.
  • In de meeste Europese landen is 112 het noodnummer. Check wat het noodnummer is van het land waar je naartoe gaat en zet het in je telefoon. Als je naar de bergen gaat, kun je ook het nummer van de bergreddingsdienst in je telefoon zetten.
  • Ga je vaker lopen in de Alpen of een ander gebergte. Wen jezelf aan een reddingsdeken (zo’n zilveren/gouden van plastic) en een aansteker mee te nemen. Je vergroot je overlevingskansen met deze twee kleine en lichte dingen.

 

Over de auteur

Monique

Gaat graag voor een outdoor vakantie naar Schotland, Denemarken, Zweden of Noorwegen. Voor een citytrip naar Parijs, New York of Berlijn. Met haar man, 2 kids en een rode je-weet-wel Kater, woont ze in Den Haag. Zou nooit uit het centrum vertrekken, ook niet toen er kinderen kwamen. Nu woont ze al weer een paar jaar met veel plezier in een lommerrijke Desperate Housewives-achtige buitenwijk. Dol op spelletjes, gezellige etentjes en miniatuurtjes.